Nu höjer vi ribban på vårt hållbarhetsarbete
I år höjde vi oss 12 punkter - från 56 till 68 av sammanlagt 100 möjliga poäng - vilket belönat oss med en guld-rating. Resultatet 2021 innebär att vi placerar vårt hållbarhetsarbete bland de bästa två procenten i vår kategori. Vi har bedrivit ett intensivt förbättringsarbete under året och förstärkt både policys och rapportering, vilket ger resultat.
Bra verktyg för att förbättra vår hållbarhetsstrategi
– Om jag är nöjd? För mig är inte det viktiga vad vi får för värdering, utan att EcoVadis ger oss en tydlig bild av hur vi kan bli ännu bättre. När resultatet från EcoVadis kommer markerar det startskottet för nya förbättringsprojekt. Det är ett jättebra verktyg för att uppmärksamma svagare områden eller eventuella luckor i vår hållbarhetsstrategi. Det om något skapar mervärde i bolaget och gör vårt arbete bättre, säger Joakim Kämpe, hållbarhetsutvecklare på Ahlsell.
– Resultatet i EcoVadis gör inte bara att vi stärker vår position som ett hållbarare alternativ hos flera viktiga kunder, det stärker även vårt varumärke som en attraktiv arbetsgivare. Även för våra leverantörer är det en trygghet att veta att vi nått guld i EcoVadis och att vi kan bära deras strävan om ett hållbart arbetssätt vidare ut mot slutkund. Vi levererar där framtiden byggs, och framtiden kräver att vi blir hållbara. Vi kommer att bygga vidare på de goda resultaten och fortsätta utveckla vårt hållbarhetsarbete, säger inköpsdirektör Karolina Hagberg Chinell.