Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

2010-03-17

Ahlsells nya affärskoncept Energieffektiv - frigör bundet kapital

Ahlsell lanserar en omfattande satsning på energieffektivisering. Potentialen till energibesparing bedöms vara stor, minst 20 %. Samverkan underlättas mellan samhällets långsiktiga miljömål och den enskilda fastighetsägarens intresse till förbättrad lönsamhet.

Den 23:e mars lanserar Ahlsell en satsning inom energieffektivisering på byggmässan Nordbygg.

- Genom denna satsning blir energibesparingar på minst 20 % fullt möjliga för en fastighetsägare, säger Jonny Eriksson, chef affärsprocesser på Ahlsell.

Kapital frigörs ur energislösande anläggningar, arbetstillfällen skapas för installatörer och förbättrad lönsamhet för Industrin och fastighetsägaren är konkreta effekter. Samtidigt som miljön gynnas. Ahlsell är det ledande tekniska handelsbolaget i Norden med 150 000 lagerförda installationsprodukter inom VVS, El, Verktyg & Maskiner, Kyl och GDS (Gör det själv).

- Genom vår storlek och bredd kan Ahlsell ta ett helhetsgrepp inom energibesparing. Det minskar risken att ventilations-, värme-, belysning- och kylsystemen motverkar varandra. Det är tyvärr ett vanligt problem. Att se till helheten i fastigheten gör att Ahlsell har en stor potential att åstadkomma förändring, fortsätter Jonny Eriksson.

Ahlsell har tagit fram ett affärskoncept bestående av ett antal aktiviter och hjälpmedel som ska underlätta ett energieffektivt val, bl. a produktmärkning, handböcker, seminarier och en särskild webbplats. Produktmärkningen finns på produkter och system med minst 20 % lägre energiförbrukning. Ytterligare ett krav som ställs på den energieffektiva artikeln är att det måste kunna verifieras på vilket sätt som artikeln är energieffektiv; detta sker genom det standardiserade verifieringsdokumentet. Tre handböcker med råd om energibesparande åtgärder har tagits fram. Handböckerna innehåller även en sammanställning av lagar och förordningar för respektive område. Tillsammans med utvalda leverantörer kommer Ahlsell att turnera landet runt och informera om hur fastighetsägaren och industrin kan sänka energikostnaden och öka lönsamheten genom energieffektivisering. Seminariet är en heldag på 19 orter, bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö.

Det finns en växande insikt i Sverige om att bli bättre på att hushålla med energin, inte minst då majoriteten av EU:s medlemsstater har enats om att minska energikonsumtionen med 20 % till år 2020 via ökad energieffektivisering.

- Men än så länge saknas tydliga riktlinjer och lagstiftning. Ahlsell vill inte vänta på förändringarna, vi vill gå före och visa vägen, avslutar Jonny Eriksson

För mer information var god kontakta Jonny Eriksson, chef affärsprocesser,  0733-25 47 93 eller försäljningsdirektör Mikael Falk, 08 685 59 40.

Ahlsell är det ledande tekniska handelsbolaget i Norden inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Ahlsell erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El, Verktyg & Maskiner, Kyl och GDS (Gör det själv). Koncernen har en årlig omsättning om ca 20 miljarder SEK och ca 4 500 anställda.

Besök www.ahlsell.se för mer information. Samt från den 23 mars även www.energieffektiv.com

Jonny Eriksson 1

Jonny Eriksson 2