Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Enklare administrativa rutiner med hjälp av Ahlsell Office

2023-04-25

Sedan lanseringen av vårt webbaserade administrationsverktyg Ahlsell Office för snart tio år sedan har antalet användare ökat stadigt. Vi fick en pratstund med Per Bengtsson Skrubbeltrang som är delägare i LT Rörinstallationer AB. Att ha all administration bekvämt samlad på ett och samma ställe, är det han uppskattar mest med Ahlsell Office.

LT Rörinstallationer AB i Kumla strax utanför Örebro grundades redan 1979. I dag jobbar de åtta medarbetarna främst med nyproduktion och service där en hel del av uppdragen utgörs av försäkringsärenden till följd av vattenskador. Företaget arbetar även mot större fastighetsägare där man är involverad i deras ROT-projekt.

Snabbare, smidigare och säkrare administration

Ett av Per Bengtsson Skrubbeltrangs första uppdrag när han kom till LT Rörinstallationer för sex år sedan var att effektivisera företagets affärssystem och se över de administrativa rutinerna. Det var i samband med det arbetet som företagets verktygslåda utökades med Ahlsell Office.

– Tidigare utgick våra montörer från följesedlar och manuella dagböcker som i slutet av månaden skulle sammanföras och fördelas ut på projekten, innan de kunde faktureras. Det var väldigt ineffektivt och resulterade i långa ledtider vilket påverkade vårt kassaflöde negativt, berättar Per.

Diskussionerna med Ahlsell och Hantverksdata kring Ahlsell Office hade redan påbörjats när Per började i företaget. Han såg snabbt en stor potential med plattformen vilket gjorde att han ganska omgående valde att trycka på startknappen.

– Den stora fördelen med Ahlsell Office är att affärssystemet är utvecklat för vår bransch och fungerar perfekt för oss som hanterar en stor mängd artiklar. EDI-överföringarna går rakt in på arbetsordern för det aktuella projektet där även tidsregistreringen är integrerad. Det innebär att när arbetet är slutfört så ligger fakturan redan klar för fakturering. Administrationen går smidigare och snabbare och har även blivit säkrare både för oss och våra kunder eftersom vi varken glömmer eller överdebiterar någonting, säger Per.

Kundernas input är a och o i utvecklingsarbetet

Alla företagets montörer registrerar numera sina arbetsorder direkt i mobilen. Ordern kommer upp direkt och det är lätt att föra in både material och timmar. Ahlsells webbutik ligger bara en knapptryckning bort och montörerna slipper hantera prislistor då dessa ligger klara i Ahlsell Office. Vid besök i någon av Ahlsells fysiska butiker registreras inköpen med hjälp av en handscanner. Genom att använda ordernumret hamnar materialet direkt på det aktuella projektet.

– Trots att vi köper majoriteten av allt vårt material från Ahlsell har vi valt att koppla upp plattformen till ytterligare två grossister. Även här uppdateras artiklar och priser vilket säkerställer att vi alltid registrerar materialet med rätt pris. Dessutom är det väldigt smidigt med ROT-ansökningarna eftersom filerna finns färdiga och kan laddas upp direkt mot Skatteverket.

Per tycker att Ahlsell Office har utvecklats och blivit ännu mer användarvänligt under de år som LT Rörinstallationer haft tillgång till plattformen. Någonting som Lars Johansson, produktansvarig på Hantverksdata, bekräftar.

– Själva grundfunktionaliteten, det vill säga orderhantering, inrapportering av priser och EDI-flöden, har alltid funnits på plats. Det är tack vare teknikutvecklingen och kundernas återkoppling som vi under årens lopp har kunnat förädla produkten ytterligare. Man kan säga att det är kunderna som formar Ahlsell Office utifrån hur de vill att tjänsten ska kunna användas. Deras input i form av synpunkter och användarerfarenheter är a och o i vårt utvecklingsarbete.

Genomtänkta funktioner anpassade för mindre företag

Magnus Johansson, affärsutvecklare och tjänsteägare på Ahlsell lyfter fram att tjänsten ligger i linje med Ahlsells kundlöfte att göra det enklare att vara proffs. Han tycker att det är en tacksam uppgift att erbjuda en plattform som sparar tid och gör vardagen enklare för användarna.

– Ahlsell Office har väl genomtänkta funktioner anpassade efter vad ett mindre företag i hantverksbranschen behöver och som är till nytta även för slutkunden. Dessutom är det en flexibel plattform som ger alla möjlighet att hitta sitt sätt att jobba med den.

Inom kort kommer fler funktionaliteter att lanseras i Ahlsell Office, bland annat en betaltjänst som gör det möjligt att ta betalt direkt ute hos kunden via en QR-kod. En ny dokumenthantering är också på ingång som gör det enkelt att skapa en projektpärm.

– Vi försöker på alla sätt hålla våra omkostnader nere, för att på så sätt kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga pris. Tid är pengar och att vi kan effektivisera arbetet med hjälp av Ahlsell Office gynnar i slutändan både oss och våra kunder, avslutar Per Bengtsson Skrubbeltrang.

Nyheter Tjänster

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript