Att andelen kvinnor i bygg- och ingenjörsyrken växer gör att efterfrågan på skyddskläder anpassade för kvinnor har ökat. Det har gjort att de flesta tillverkare av arbetskläder i dag erbjuder skyddskläder framtagna utifrån de krav på passform och funktion som kvinnor har. På Ahlsell ser vi skyddskläder för kvinnor som en självklarhet och har byggt upp ett brett sortiment med kläder och skor som är framtagna för kvinnor. Men det räcker inte med att bara ha produkterna. De måste finnas tillgängliga i våra butiker så att kvinnor ska kunna prova dem och hitta modeller och storlekar som passar. Precis så som det alltid har fungerat för män.
Konstruktiv kritik som gör oss bättre
Ett mejl från Sylvia Toutparfait och Inga-Lill Abrahamsson på Rejlers talade sitt tydliga språk och fungerade som en ögonöppnare. Med sin konstruktiva kritik lyfte de bägge konsulterna inte bara fram att vi behöver göra vårt utbud av skyddskläder för kvinnor mer tillgängligt. De gav oss också förslag på vägen framåt och vad vi kan göra för att bli bättre på att presentera vårt erbjudande.
Bakgrunden till mejlet var att Sylvia och Inga-Lill upplevde att Ahlsell inte verkade vara särskilt intresserade av att sälja kläder till kvinnor. De hade tröttnat på att bemötas av säljare som sa att de inte hade några provkläder i damstorlekar, speciellt inte i mindre storlekar eftersom ”de bara låg och samlade damm på hyllorna”. Att få gå hem tomhänta, var både frustrerande och ett slöseri med deras tid.
- Mer än att klaga ville vi dela med oss av någonting som vi upplevde som mindre bra i vårt samarbete. Vi ville ge Ahlsell möjlighet att uppmärksamma problemet och vända det till någonting bra. Vårt förslag var att anordna en klädprovning hos oss på Rejlers och ge våra kvinnliga medarbetare möjlighet att prova och titta närmare på kläder och skor i den damkollektion som vi ville ta fram tillsammans med Ahlsell, säger Sylvia och Inga-Lill.
Ahlsell och Rejlers bryter ny mark och stärker varandra
Både Sylvia och Inga-Lill menar att samarbetet med Ahlsell föddes ur en vision om hur de som kvinnor kan bana väg för andra kvinnor att göra arbetsplatsen välkomnande och inkluderande.
- Eventet grundar sig i att vi bryter ny mark och stärker varandra. Det föddes ur en tanke om att alla kvinnor ska ha det bra på arbetsplatsen, vilket så klart borde vara en självklarhet. När vi ser orättvisor, så är vi där och uppmärksammar dem. Vi är handlingskraftiga och jobbar för förändring, säger Sylvia.
Per Rosengren är KAM Industri på Ahlsell och ansvarig för avtalet med Rejlers. Han fick ta del av mejlet och kontaktade Sylvia på en gång. De kom överens om att en av Ahlsells specialistsäljare inom personlig skyddsutrustning skulle höra av sig till henne och lägga upp en plan för det fortsatta arbetet. Bollen landade hos Dennis Krånglin som tillsammans med Sylvia och Inga-Lill drivit hela projektet som avslutades med några dagars utprovning av kläder på plats hos Rejlers i Stockholm.
- Vi vill utvecklas tillsammans med våra kunder och det är bara genom ett nära samarbete och en öppen dialog som vi kan bli bättre på att möta deras behov. Att göra skyddskläder för tjejer mer tillgängliga ska naturligtvis vara en självklarhet i vårt erbjudande till Rejlers och alla våra kunder, säger Per.
En komplett damkollektion utifrån Rejlers behov
Arbetet inleddes med att Sylvia och Inga-Lill genomförde en behovsanalys internt på Rejlers för att ta reda på vad företagets kvinnliga medarbetare behöver för kläder när de är ute i fält. Utifrån svaren kunde Dennis Krånglin uppdatera sortimentet och presentera en komplett damkollektion med kläder och skor som uppfyller gällande krav i olika miljöer och även fungerar året runt och i alla slags väder.
- Vi har bollat en hel del fram och tillbaka för att hitta ett sortiment som passar. Tanken har varit att spegla Rejlers centrala sortiment av skyddskläder och inte frångå det för mycket. Därför utgick vi från det unisexsortiment som redan fanns och utökade det med bland annat vinterkängor och skyddsskor i mindre storlekar samt renodlade damplagg i fler storlekar och passformer, säger Dennis.
Eventet marknadsfördes internt och under några februaridagar fanns Dennis på plats vid entrén till Rejlers matsal där han hade dukat upp med plaggen i damkollektionen.
- Ahlsell var snabba på att svara och tog vår kritik på rätt sätt och har visat att de kan göra vardagen lite enklare för oss kvinnor i branschen. Vi har haft ett givande samarbete med Dennis som har varit väldigt engagerad och handlingskraftig. Han har verkligen lyssnat på oss och tagit saken på allvar, avslutar Sylvia och Inga-Lill.