Många kallar badrummet för bostadens viktigaste rum. Badrummet är så mycket mer än bara ett ställe där morgontoaletten utförs. Badrummet kan även vara ett spa, ett rum för avkoppling, någonstans där barn får plaska och ha kul eller ett mysigt rum för umgänge.
Viktigt att välja rätt när badrum byggs - vad bör du tänka på?
Det ställs extra höga krav på dig som bygger badrum. Dels är badrummet ofta en stor investering för kunden med höga förväntningar, dels krävs det att många yrkesgrupper är inblandade i ett badrumsbygge för att säkerställa att jobbet utförs på rätt sätt och dokumenteras.
Vad kännetecknar den typiska badrumskunden?
Framgångsfaktorer för badrumsbyggare
Framgångstips för dig som bygger badrum
1. Planera
Ett framgångsrikt badrumsprojekt bygger på tydlig kommunikation mellan entreprenör och kund. Se till att kunden har rätt förväntningar och vägled i de beslut som fattas.
2. Dokumentera
Sätt samman en offert till kunden. Kom ihåg att ta höjd för tidsåtgång för den där ”lilla extra kommunikationsinsatsen”. Efter godkänd offert skrivs ett avtal där det tydligt framgår uppdragets omfattning, eventuella avgränsningar, ingående delar och tidsplan.
3. Kommunicera
Under projektets gång är det viktigt att vara extra tydlig. Eventuella frågetecken rätas ut direkt. Uppstår det utmaningar kring exempelvis materialval eller förseningar är det viktigt att ha en dialog med kunden. Gissa inte till exempel vilken färg kunden vill ha på fogarna. Det finns en stor risk då att det blir fel…
4. Kvalitetssäkra
Ta inga genvägar. Kom ihåg att badrummet utsätts för stora påfrestningar och ska hålla i många år framöver. Håll dig alltid uppdaterad på det senaste för att garantera kvalitén på din leverans och gör alltid en noggrann överlämning när badrummet är klart. Vid avslut ska du lämna efter dig en tydlig dokumentation över material, inredning och garantier.